siriussportsclub.se

Allsidig träning i skogsmarker

I skogen finns det verkligen möjlighet att träna allsidigt. Här finns både möjlighet att träna snabbhet, styrka, smidighet och mycket annat. En promenad bland stenar och rötter tränar både koordination och balans samtidigt som huvudet får mycket att tänka på. Ansträngningen är tuff, men samtidigt kan kroppen få en känsla av frid när den slipper utsättas för stress hela tiden.

Snabbhet kan enkelt tränas på skogsvägar eller stigar, och dessa är också utmärkta platser att träna uthållighet på. Skogsvägar ger ofta ett mjukt och behagligt motstånd för fötter och ben och för personer med knäproblem och liknande kan dessa typer av underlag ofta vara betydligt skonsammare än vanliga asfaltsvägar.

I skogen finns också naturliga hinderbanor. Det finns berg och slänter att klättra upp och nerför. Det finns stockar att hoppa över, grenar att krypa eller ducka under och fuktiga marker som sätter knälyften på prov. Om man vill träna mycket olika saker på ett och samma ställe är alltså skogen och naturen en plats man bör söka sig till utöver gym och liknande. Skillnaden är att skogen inte har något tak så när det regnar får man räkna med att bli blöt.

Det går också ofta bra att träna i skogen under vintern men om det är mycket snö kan stenar, rötter och grenar bli mycket hala. Det kan därför vara bra att se till att man har en mobiltelefon eller liknande med sig, eller att man inte tränar ensam om något skulle hända.

Om man vill träna i skogen krävs inte direkt någon speciell utrustning men det är viktigt att tänka på att klä sig efter väder. I skogen finns dessutom kryp av alla de slag och om man är känslig för olika bett med mera kan det ofta vara bra att välja en tunn långärmad tröja och långbyxor framför shorts och t-shirt under träningen.